Kamuoyunun Bilgisine
Açık teşekkür/özür
16 Temmuz 2019 tarihli “Karamanda Uyanış” İnternet Gazetesinde yayımlanan yazımda
kaynaklar kısmı ikinci dosyada olduğundan tek dosya olarak şahsımca eksik
gönderilmiş. Tamamen benden kaynaklanan bir hatadır. Sayın Doc. Dr. Abdullah
Acehan Bey’in uyarısı üzerine tekrar yazım aynı başlık altında “Karamanda
Uyanış” İnternet Gazetesinde ekleri gönderilerek yayımlanmıştır. Sayın Doc. Dr.
Abdullah Acehan Bey’e buradan da bir kez daha teşekkür eder, hakkını helal
etmesini isterim. Saygılarımla.
OSMANLI DÖNEMİ VE KARAMANOĞULLARI
SÜRGÜNLERİ
Sürgün
olayını araştıran bir kişi olarak sürgün hadisesinin en kötü taraflarından biri
de hiç şüphesiz sürgüne gönderilen kişinin menfasındaki yaşam şartları ve
sürgün müddeti boyunca yaptığı işler hakkında yeterli bilgi veya belge sahibi
olamamaktadır.
Maalesef
bu yönde kayıtlar yok denecek kadar azdır. Sürgün cezası verilen kişi menfasına
ulaştıktan sonra oranın kadısı barınmaları için kendilerine bir ev bulur. Gelen
menfinin uygun bir yerde ikamet ettirilmesi kadıların görevleri arasındadır.
Sürgün
cezasına çarptırılanlardan bazıları çoluk çocuğu ile sürülmektedir. Sürgünlerin
suç islememesi ve firar etmemesi için kadılar gerekli tedbirleri alırlar. Bunun
yanında kadı, sürgünün af veya başka bir yere nakliyle ilgili bir emir
gelmedikçe onları asla serbest bırakmazdı. Çünkü hükümlerde kesin bir dille bu
emredilmiştir.
Sürgünlerin
af edilmesi ile ilgili toplu bir af belgesi yoktur. Sürgünler, gittikleri
yerlerde tımar ve zeamet sistemine bağlanarak eski çevrelerinin zararlı
etkilerinden koparılmış, devlet hizmetine yararlı hale getirilmeye
çalışılmıştır. Ancak bazı kimselere sürgün cezasının tekrar tekrar uygulanması
onların bulundukları ortamlara uyum sağlayamadığı anlamına gelse de işin
aslında baksa birkaç yönünün olma ihtimali daha güçlüdür.
Bu
yönlerden ilki kişinin aynı suçu mükerrer defa işlemesi, ikincisi ise menfinin
ısrarla merkezden uzaklaştırılmak istenmesi olabilir. Buna Namık Kemal
iyi bir örnek teşkil eder. Israrla merkezden uzaklaştırılmak istendiği için
Kıbrıs başta olmak üzere birçok adaya - sürgün veya görevli adı altında - sürgün
olarak gönderilmiş hatta bu adaların birinde [Sakız] vefat etmiştir. Bununla
birlikte sürgün olarak değil de bir yerde ikamete memur olanların gittikleri yerlerde
bazı görevler üstlendikleri, hatta hayır ve vakıf hizmetleri yaptıkları
hakkında bir kısım bilgiler vardır.
Osmanlı
döneminde bir sürgünün menfilikten kurtulmasının üç yolu vardır bunlar; ya affedilecek,
ya sürgün yeri değiştirilecek, ya ölecek veya öldürülecektir. Bir diğer dördüncü yolda birçok
sürgünün zaman zaman müracaat ettiği kaçmaktır.
Fakat
sürgün kişi menfi olarak bulunduğu yerden kaçtığında eğer yakalanırsa, sürgün
müddeti iki katına çıkartılmaktadır. Yani bir yıl için sürgün edildiyse bu iki
yıla artmaktadır. Kendisi de bir sürgün olan Ahmet Bedevi Kuran, sürgün
hadisesini yaşayan insanlardan bazılarının, menfalarından döndükten sonra da
zararlı alışkanlıklarına devam ettiklerine şahit olmuştur.
Siyasi cürümlerden mahkûm olup da kalelerde, mahbeslerde
ve menfalarda bulunanlar da tahliye ve azad edilerek İstanbul’a dönmüşlerdi. Bu
zümrelerde de menfaat düşkünleri çoktu. Çünkü politika ve mefkûre gibi şeylerle
katiyen münasebetleri olmayanlardan da hapse veya nefiye mahkûm edilmişler
vardı.
Bunun içindir ki; İttihad-ı Terakki, Tesebbüs-i Sahsi ve
Âdem-i Merkeziyet cemiyetlerinin merkez küşadını müteakip hüviyetleri meçhul
bazı mahpus ve menfa azatlıları tarafından bir de Fedakarân-ı Millet Cemiyeti
kurulmuş, bu teşekkül Hukuk-u Umumiye Gazetesi’ni nesre başlamıştı.
Şu unutulmamalıdır ki, “Herkes biraz ya Karamanlıdır, ya
da Karamanoğullarındandır.”
Şerafettin GÜÇ
Karamanoğulları Tarihi Araştırmacısı Yazar
Not kaynak buradan alınmıştır: Doc. Dr. Abdullah Acehan
Bey'e teşekkür ederim. Her nasılsa yazmayı unutmuşum. Hakkınızı helal edin
lütfen. Ayrıca özür diliyorum. Saygılarımla.
Bu
konuda faydalandığım ve toplayabildiğim eserler aşağıdadır. Araştırma
yapacaklara listelenmiştir. Karamanoğulları sürgünleri hakkında yazı
yazan/araştırma yapan şahsiyetlere ayrıca teşekkür ederim. Son derece
faydalandım, bilgi dağarcığım zenginleşmiştir.
Kaynaklar
-Acehan Abdullah “Osmanlı devleti’nin sürgün politikası ve sürgün yerleri“ Dumlupınar
Üniversitesi-Kütahya, aace1968@hotmail.com Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The
Journal of International Social Research Volume 1/5 Fall 2008
-Ağababa Ali Fahri, [Haz:
Ali Bugra, Mehmet Kuzu], Şeref Kurbanları, Çatı Yayınları, İstanbul-2007,s.20
-Aksin Sina, Jön
Türkler ve İttihat Terakki, Ankara, İmge Kitabevi, 1998,s.38
-Altun Mehmet, Jön
Türklerin Korkulu Sürgün Yeri Fizan Denen Su Yer, Toplumsal Tarih, Mayıs-2004,
N:125, s.29
-Andaç Feridun, Sürgün
Edebiyatı-Edebiyat Sürgünleri, Bağlam Yayınları, İstanbul-1996, s.247
-Barkan Ömer Lütfi, Osmanlı
İmparatorluğunda Bir İskan ve Kolonizasyon Metodu Olarak Sürgünler, İstanbul
Üniversitesi İktisat Fakültesi Mecmuası, C:11,N:1-4,Ekim-1940/Temmuz-1950,
s.547
-Barkan Ömer Lütfi, Osmanlı
İmparatorluğunda Bir İskan ve Kolonizasyon Metodu Olarak Sürgünler,_stanbul
Üniversitesi İktisat Fakültesi Mecmuası, C:13, N:1-2, Ekim-1951 Temmuz-1952,
s.63
-Bekir Fahri, Mısır’da
Jönler, Birinci Baskı, İstanbul-1910 /İkinci Baskı “Jönler” adıyla
İstanbul-1985
-Dascıoglu Kemal,
Osmanlı’da Sürgün, Yeditepe Yayınları, İstanbul-2007, s.17
-Dirin İlyas, Sürgün
Üzerine Hatıra, Deneme, inceleme, Araştırma Kitapları, Ada Dergisi, Yaz-2004,
N:2, s.60
-Doğan Mehmet H,
Sürgündeki Dil, Varlık, Nisan-1994, N:1039, s.2
-Emre Ahmet Cevat, İki
Neslin Tarihi, Hilmi Kitabevi, Nurgök Matbaası, İstanbul-1960, s.73
-Erim Neşe, Osmanlı
İmparatorluğunda Kalebentlik Cezası ve Suçların Sınıflandırılması Üzerine Bir
Deneme, Osmanlı Araştırmaları, C.4, 1984, s.84
-Erler Mehmet Yavuz, Ya Vatan
Ya Sürgün, T.C,Atatürk Üniversitesi, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi
Enstitüsü Müdürlüğü, Atatürk Dergisi, Doç. Dr. Günay Çağlar Özel Sayısı, C.III,
S:2, Temmuz-2002, s.263
-Hanioglu M. Şükrü, Bir
Siyasal Düşünür Olarak Abdullah Cevdet ve Dönemi, Üçdal Nesriyat, İstanbul-1981
-Haydaroglu İlknur, II.
Abdülhamit’in Hafiye Teskilatı Hakkında Bir Risale, (II. Kısım), Tarih Araştırmaları
Dergisi, C.XIX, N:30, Ankara-1998, s.135
-Kuran Ahmet Bedevi, Harbiye
Mektebinde Hürriyet Mücadelesi, Çeltüt Matbaası, İstanbul-1957, s.113
-Özlü Demir, Türk
Edebiyatında Birkaç Sürgün Romanı, Argos Mecmuası, İstanbul, Mayıs-1991, N:33,
s.136.
-Temir Ahmet, Yusuf
Akçura, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara-1987, s.28
-Tütel Eser, Sirket-i
Hayriye, Tarih ve Toplum, Mayıs-1994, N:125, s.34
-Uluçay M. Çagatay,
Sürgünler-Yeni ve Yakın Çağlarda Manisa’ya ve Manisa’dan Sürülenler-Belleten,
Türk Tarih Kurumu, C:15, N:60, [Ekim-1951’den ayrı basım], Ankara-1951,s.532
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder